Amazon MP3 Clips

sâmbătă, 27 noiembrie 2010

Daca eu insumi n-as fi, nici Dumnezeu n-ar fi

Se ştiu foarte puţine despre Meister Eckhart, un mistic german din secolul al XIII-lea. Totuşi, se poate spune că el este sursa unei noi forme de conştiinţă, care avea să-i confere Europei Nordice o poziţie dominantă în lume.
Născut în apropiere de oraşul Gotha din Germania, în anul 1260, a devenit călugăr dominican, apoi stareţ şi în cele din urmă i-a succedat lui Toma d’Aquino la catedra de teologie din Paris. Al său Opus Tripartitum, de aceeaşi anvergură cu Summa Theologica, nu a fost niciodată finalizat. Eckhart a murit în vreme ce era judecat, acuzat fiind de erezie.
De la el ne-au parvenit câteva predici, unele dintre ele fiind transcrise de locuitorii din Strasbourg, care nu mai auziseră niciodată asemenea idei:
- Mă rog lui Dumnezeu să mă scape de Dumnezeu.
- Dacă eu însumi n-aş fi, nici Dumnezeu n-ar fi.
- Dacă eu n-aş fi, Dumnezeu nu ar fi Dumnezeu.
- Dumnezeu este înlăuntru, noi suntem în afară.
- Ochiul prin care îl văd pe Dumnezeu şi ochiul prin care Dumnezeu mă vede pe mine este acelaşi ochi.
- El este El fiindcă El nu este El. Acest lucru nu poate fi înţeles de omul de afară, ci numai de cel dinlăuntru.
- Găseşte acea unică dorinţă ascunsă în spatele tuturor dorinţelor.
- Dumnezeu este acasă. Noi suntem cei care am plecat la plimbare.
- Prin nimic devin ceea ce sunt.
- Doar mâna care şterge poate scrie adevărul.
Toate aceste idei au o rezonanţă modernă. Ba poate că aţi fi surprinşi să le auziţi rostite chiar şi astăzi de preotul dumneavoastră.
http://odorica.blogspot.com/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu